Här i dagboken kan ni läsa om hur livet var på Åkerby bland hästar, hundar och andra djur.

Klicka gärna på bilderna i dagboken för att få se dem i förstoring.

Roadtrip

2010-07-07

Om förra veckan var lite rörig så är det ingenting mot hur de senaste dagarna har varit. Vi åkte tidigt i måndags morse ner till Skåne för att leverera hem Lambretta och en soffa till kusin Gustav som pluggar i Lund. Det var väldigt varmt och tog en evig tid då man ju inte kan köra så fort med transporten bakom. Jag har ju bara manuell AC som vi kallar det på min gamla bil, dvs att man vevar ner rutorna om man vill få in kall luft så det blir lite besvärligt när man åker långt i värmen.

Tisdagen blev riktigt trevlig och vi var i Falsterbo på dagen och åt sedan middag på lilla torg i Malmö. Efter att ha fått besked om att min morbror ska in på operation i morgon så blev det lite bråttom hem så vi bestämde att vi skulle åka hem på natten så att vi hann besöka honom på dagen innan operation. Planen var helt okej eftersom vi var tre personer som kunde köra. Nu kom vi dock inte så långt som vi hoppats då bilen plötsligt började ryka och låta när vi var några mil från Ljungby. Som tur var så kunde vi rulla in på en bensinmack med hjälp av bilens sista krafter men väl där så totaldog den med en liten suck och ett stort pys av vattenånga. Där stod vi nu, tre personer som tittade på en rykande bil klockan tre på natten. Efter att ha gått in på macken som var nattöppen och frågat efter hjälp så kom en trevlig lastbilschaufför med ut för att titta på bilen och för att ge en analys av läget. Chauffören ( en liten tjej i 25-årsåldern) hade jobbat som bilmek och hon tittade in under huven och ruskade lite på huvudet och suckade. Det var hål i kylaren, topplocket hade gått och troligtvis så har oljan och vattnet blandats och orsakat en totalkokning. Min bil belv alltså nu officiellt dödförklarad efter att kämpat sig genom 28.000 mil, de flesta med transport bakom...

Där stod vi alltså nu mitt i ödemarken med trasig bil och transport. På macken fick vi upplysningen att det inte fanns några hyrbilar inom närområdet och om man vill ta sig därifrån så var man tvungen att ta taxi till Ljungby. Det hade väl gått bra om det inte var för det lilla problemet att man tydligen måste beställa taxin en till två dagar innan resetillfället i Ljungby. Inte fanns det heller några tåg eller någon buss så den enda lösningen vi kunde komma på var att ringa till stackars Gunilla. Som tur är så har jag världens bästa vänner och Gunilla tog helt eneklt sin bil och kom och hämtade oss och transporten. Vi fick skjuts till Hässleholm där x-2000 går från till Södertälje och som tur var så gick det ett tåg vid åtta som vi kunde ta. Klockan kvart i tolv var vi framme i Södertälje, helt halvdöda av utmattning och i samma kläder som vi tog på oss när vi klev upp klockan åtta dagen innan.

Nu står alltså min bil i Strömsnäsbruk (om någon nu mot all förmodan inte vet var denna ort ligger så är det alltså tre mil söder om Ljungby) och min transport står i Skurup och jag själv är strandad i Hölö utan bil...

Tack och godnatt!

Antal kommentarer: 0

Namn:
E-postadress:
Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)

Mata in koden inbäddad i bilden